کودکان، آیندهسازان هر جامعهای هستند و فرهنگی که از کودکی در دل آنان کاشته میشود، تأثیر عمیقی بر شکلگیری هویت و ارتباط آنها با جامعه و جهان پیرامونشان دارد. یکی از مهمترین عواملی که میتواند به شکلگیری هویت فرهنگی کودکان کمک کند، آشنایی آنها با سنتها و جشنهای ملی و فرهنگی است. جشنهایی مانند نوروز، که نهتنها نمادی از آغاز فصل نو و تحول طبیعت، بلکه جشن اصیل ایرانی است، ارتباطی عمیق با تاریخ، فرهنگ و ارزشهای جامعه دارد. این قصه بهطور غیرمستقیم و از طریق روایت یک ماجراجویی جذاب و پرهیجان، نوروز را به کودکان معرفی میکند. قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها» درباره دو کودک به نامهای فیروز و بهار است که در شهری آرام زندگی میکنند. روزی لشگری به رهبری چلنگیزخان از سرزمین خانها به شهرشان حمله میکند و مردم شهر و پدر و مادرشان را به اسارت میبرد. اما، خوشبختانه فیروز و بهار موفق به فرار شده و بهدنبال راهی برای نجات شهر و خانوادهشان میروند. آنها سراغ پیرمردی دانا در شهر همسایه میروند که به آنها میگوید باید در غذای سربازان خانها داروی خوابآو بریزند تا بتوانند آنها را شکست دهند. پس از تهیه دارو از گلهای بنفش جنگل، آنها با مشکلی بزرگ روبرو میشوند؛ دیوار آتشین اطراف شهر. درست وقتیکه داشتند از ورود به شهر خانها ناامید میشدند، سر و کله دالدال پیدا شد ... .
این بار، دالدال چگونه به آنها کمک میکند تا به هدف خود برسند؟
به نظر شما آشنایی کودکان با مظاهر فرهنگی و ملیشان چه نقشی در شکلگیری اعتماد بهنفس فرهنگی آنها دارد؟
گروه سنی مناسب برای قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها»
مطابق نظر روانشناسان زیمگ، رده سنی مناسب برای قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها» کودکان دبستانی (۷ تا ۱۰ سال) است و در صورتیکه کودک ۵-۶ ساله به شنیدن داستانهای صوتی مختلف عادت دارد، این داستان برای آنها نیز میتواند مفید و آموزنده باشد. محدودههای سنی ذکر شده، که بر پایهی الگوهای رایج رشد در میان کودکان و نوجوانان و مطابق نظرات روانشناسان زیمگ تعیین شدهاند، قابلیت تغییر دارند و ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی قرار بگیرند. بنابراین، این بازهها برای همهی افراد یکسان نیستند و استثناهایی نیز در این زمینه مشاهده میشود.
در بخشی از قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها» میشنویم
وقتی فیروز و بهار به شهر رسیدن، به یه مشکل بزرگ برخوردن: خان ها دورتادور شهر یه گودال پر از آتیش کنده بودن تا کسی نتونه وارد یا خارج بشه. فیروز گفت:
«دیگه شکست خوردیم!»
بهار:
«نه نباید ناامید بشیم حتماً یه راهی هست!»
فیروز:
«نگاه کن! ارتفاع این آتیش رو ببین، چطور میخوایم از این آتیش رد بشیم؟» که ناگهان…
مفاهیم آموزنده برای کودکان در قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها»
امیدواری: با اینکه در ابتدا، شهر فیروز و بهار در خطر بود و همه چیز بهنظر، از دست رفته میآمد، امید به تغییر و بهتر شدن شرایط در دل این دو کودک زنده میماند. آنها به آینده و موفقیت خود باور دارند و این امیدواری به آنها کمک میکند بهدنبال راهحلی برای مشکلات پیشرو بروند.
مقابله با قلدری: شهر فیروز و بهار را لشکریان چلنگیز خان تصرف کردند و مردم شهر را بهاسارت بردند، اما فیروز و بهار در مقابل این نوع ظلم و قلدری ایستادگی کردند و به افراد زورگو اجازه ندادند به ظلم خود ادامه دهند. این بخش داستان کودکان را بااهمیت ایستادگی دربرابر ظلم و مقابله با زورگویی آشنا میکند.
حل مسئله: شخصیتهای اصلی داستان همواره بهدنبال راهحل برای مشکلات خود بودند، مثلا آنها برای یافتن راهحل مناسب با پیرمرد دانا مشورت کردند و سربازها را فریب دادند. در واقع، فیروز و بهار با انجام این قبیل کارها نمونههای عملی حل مسئله را به کودکان نشان میدهند.
موضوعات جذاب قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها» برای گفتگو با کودکان
شنیدن قصه صوتی «فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها» فرصتی در اختیار والدین قرار میدهد تا درخصوص موضوعات زیر با فرزند خود صحبت کنند:
- «اگه فیروز و بهار امیدشون رو از دست میدادن، میتونستن به مردم شهر کمک کنن؟» این سوال کودکان را به تفکر درباره مفهوم امیدواری و نقش آن در زندگی وامیدارد.
- «تا حالا شده مثل فیروز و بهار که با قلدرهای شهر خانها مقابله کردن، جلوی قلدری بایستی؟ چهجوری؟» پاسخ این سوال کودکان را با مفهوم قلدری و اهمیت ایستادگی و مقاومت در برابر آن آشنا میکند.
- «راه حل دال دال برای کمک به فیروز و بهار چی بود؟ اگه تو به جای اونها بودی چهجوری از آتیش رد میشدی؟ راه حل فیروز و بهار برای نجات مردم شهر چی بود؟» این سوال کودکان را تشویق میکند تا درباره مهارت حل مسئله و نمونههای عملی آن بیندیشند.
قصه صوتی ««فیروز، بهار و ماجرای شهر خانها» را در پرنده بشنوید
اپلیکیشن پرنده انبوهی از کتابهای صوتی را به تفکیک گروه سنی کودکان در اختیار کاربران خود قرار میدهد و میتواند با نظارت کامل روی این کتابهای صوتی توسط روانشناسان مجموعه، از تاثیرات منفی کارتونها بر کودکان بکاهد. آیا فرزند شما تاکنون، در اواخر سال پشت چراغ قرمز یا در خیابان با حاجی فیروز آوازخوان مواجه شده است؟ نظر او نسبت به حاجی فیروز چه بود؟ لطفا نظرات فرزندتان را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهها
۰ مورد
دیدگاه خود را درمیان بگذارید