قصه «هانا هاشیموتو» اثر «چیری اوئگاکی» داستان دختر ژاپنی به نام هانا هاشیموتو است که با تماشای ویولن زدن پدربزرگ خود تصمیم میگیرد ویولن نواختن را بیاموزد. او که تازه ویولن نواختن را شروع کرده است، قصد دارد در برنامه استعدادیابی شرکت کند. اما برادرهایش او را به باد انتقاد میگیرند و میگویند که او یک تازهکار است و حتی نمیتواند یک نت را هم صحیح بنوازد. بااینحال، هانا ترسی به دل راه نمیدهد و با اراده، اعتمادبهنفس و شجاعت به تلاش خود برای شرکت در برنامه ادامه میدهد. قصه صوتی «هانا هاشیموتو» داستانی است درباره رشد فردی، و مبارزه برای رسیدن به اهداف، که میتواند الهامبخش خوانندگان بهویژه کودکان باشد.
کودکان معمولاً با موانع زیادی مانند شکستها، انتقادات و نداشتن اعتمادبهنفس کافی روبهرو میشوند که ممکن است آنها را دلسرد کند. در چنین شرایطی آشنایی با مفاهیمی همچون اراده، تلاش برای رسیدن به اهداف و اعتمادبهنفس به آنها کمک قابلتوجهی میکند. چیری اوئگاکی در قصه صوتی ۱۰ دقیقهای «هانا هاشیموتو» این مفاهیم را بهخوبی برای کودکان در قالب یک داستان لذتبخش به تصویر کشیده است.
گروه سنی مناسب برای قصه صوتی «هانا هاشیموتو»
بر اساس نظر روانشناسان زیمگ، گروه سنی مناسب برای قصه صوتی «هانا هاشیموتو» کودکان دبستانی ( ۷ تا ۱۰ سال) تعیین شده است. لازم به ذکر است که این بازههای سنی براساس الگوهای عمومی رشد اکثر کودکان و نوجوانان و طبق نظر کارشناسان زیمگ مشخص شدهاند. با این حال، این بازهها میتوانند تحت تأثیر عوامل مختلف تغییر کنند و بنابراین برای تمامی کودکان و نوجوانان یکسان نیستند. به همین دلیل ممکن است در برخی موارد استثنائاتی وجود داشته باشد.
خلاصهای از قصه صوتی «هانا هاشیموتو»
روزی هانا هاشیموتو به برادراش گفت که میخواد برای نمایش استعدادیابی ثبت نام کنه و ویولن بزنه. با شنیدن اون جمله نزدیک بود برادراش که روی درخت ایستاده بودن از اون بالا سقوط کنند. اونها مسخرش کردند و بهش گفتند که یک تازه کاره، حتی زدن یک نت هم براش سخته و آبروی خودش رو میبره. هانا که از رفتار برادراش ناراحت شد، ویولنش رو گرفت و از پیش برادراش که قیافشون بهخاطر خنده مثل میمون بالای درخت شده بود رفت. اون براش مهم نبود که برادراش چی میگن.
مفاهیم آموزنده برای کودکان در قصه صوتی «هانا هاشیموتو»
داستان «هانا هاشیموتو» پیامهای اخلاقی و اجتماعی مهمی برای کودکان دارد که ممکن است در شکلگیری شخصیت آنها و درنتیجه موفقیت فردی و اجتماعی کودک نقش مهمی ایفا کنند. برخی از مهمترین پیامهای اخلاقی این داستان عبارتند از:
- تاکید بر اهمیت تلاش بیشتر از نتیجه: در این داستان بر تلاش هانا علیرغم تازهکار بودن و تمسخر اطرافیان تاکید میشود و صحبتی از نتیجه بهمیان نیامده است. او بدون توجه به نتیجه، برای شرکت در برنامه تمام تلاش خود را به کار میگیرد. این امر به کودکان یاد میدهد که تلاش برای رسیدن به هدف از اهمیت بیشتری نسبت به نتیجه برخوردار است و باعث میشود هرگز از تلاش کردن دلسرد نشوند.
- اعتماد بهنفس و ایمان به تواناییهای خود: هانا به رغم انتقادهای دیگران، به تواناییهای خود اعتماد میکند و به دنبال اهدافش میرود. این داستان به کودکان یاد میدهد که باید به خود ایمان داشته باشند و نگذارند دیگران آنها را از مسیرشان منحرف کنند.
- اهمیت اراده و مصمم بودن برای شکوفایی استعدادها: هانا با وجود موانع پیش رو و مخالفت اطرافیانش، تصمیم میگیرد که راه خود را دنبال کند. این داستان به کودکان میآموزد که باید برای رسیدن به اهدافشان مصمم باشند و به خواستههای درونی خود اهمیت دهند.
- شجاعت رویارویی با موانع: وقتی هانا از شرکت در برنامه صحبت میکند برادرانش او را به باد انتقاد میگیرند. اما هانا که از خواسته درونی خود آگاه بود در برابر این ترسها تسلیم نشد و با تلاش برای رسیدن به هدف در برابر انتقادات ایستادگی کرد و به هدف خود رسید. این داستان به کودکان میآموزد که شجاعت تنها به معنی عدم ترس نیست، بلکه به معنای جرئت برای پیگیری اهداف خود، ایستادگی در برابر فشارهای بیرونی و پذیرفتن خطر شکست است.
- شناخت احساسات و مدیریت آنها: هانا به هنگام اجرا دچار استرس و نگرانی میشود اما هرگز تسلیم این احساس نمیشود. او نفس عمیق میکشد و با تمرکز بر کاری که میخواهد انجام دهد استرس خود را مدیریت میکند. این بخش از داستان کودکان را با مفاهیمی همچون شناخت و مدیریت احساسات آشنا میکند.
- شکوفایی استعدادها: وقتی هانا به علاقه و استعداد خود در موسیقی پی برد تمام تلاش خود را برای شکوفایی این استعداد به کار گرفت. چنین موضوعاتی به کودکان یاد میدهند که وقتی استعداد خود را کشف میکنند آن را جدی بگیرند و برای شکوفایی آن تلاش کنند.
موضوعات جذاب قصه صوتی «هانا هاشیموتو» برای گفتگو با کودکان
والدین میتوانند هنگام شنیدن قصه «هانا هاشیموتو» با فرزندان خود درباره این موضوعات حرف بزنند:
- «به نظرت اگه هانا از تلاش کردن ناامید میشد، میتونست جلوی تماشاگرها اجرا کنه؟» کودک با فکر کردن به پاسخ این سؤال با مفاهیمی مانند امید، تلاش و اراده آشنا میشود.
- «وقتی هانا میخواست رو بهروی تماشاگرها قرار بگیره، چه احساسی داشت؟ اگه به جای هانا بودی چیکار میکردی؟ وقتی احساس استرس داری، چه جوری مدیریتش میکنی؟» کودک با فکر کردن به پاسخ این سوال با مفاهیمی مانند استرس و نحوۀ مدیریت آن آشنا میشود.
- «هانا برای اینکه استعداد پنهانش رو شکوفا کنه، با چه مشکلاتی باید کنار میاومد؟ تو چه استعدادی از خودت سراغ داری؟» کودک با فکر کردن به پاسخ این سؤال با مفاهیمی مانند اعتمادبهنفس، اراده و شجاعت آشنا میشود.
قصه صوتی «هانا هاشیموتو» را در پرنده بشنوید
با توجه به افزایش روزافزون تعداد قصهها و تنوع محتوای آنها، انتخاب یک قصه مناسب میتواند برای والدین سخت و گمراهکننده باشد. در این میان وجود یک اپلیکیشن کاربردی که قصهها را با در نظرگرفتن کلیه این مطالب و نظارت روانشناسان کودک انتخاب کرده و در اختیار خانوادهها قرار میدهد، ضروری بهنظر میرسد. اپلیکیشن پرنده انبوهی از کتابهای صوتی را به تفکیک گروه سنی کودکان در اختیار کاربران خود قرار میدهد. پرنده به والدین اطمینان میدهد که با نظارت کامل روی این کتابهای صوتی توسط روانشناسان مجموعه، از تاثیرات منفی کارتونها بر کودکان بکاهد. شما در خصوص انتخاب کتاب برای کودکان چه دغدغهای دارید؟ وقتی فرزندتان از آرزوها و اهداف خود با شما صحبت میکند، برخوردتان چگونه است؟ آیا از او حمایت میکنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهها
۰ مورد
دیدگاه خود را درمیان بگذارید